
Ką veikia bahajai | Bendruomenės gyvenimas
Bahajų bendruomenės administracinė tvarka
Pagrindinę bahajų bendruomenės struktūrą nurodė pats Bahá’u’lláh. Tai naujas visuomenės organizavimo modelis, kuriame individai neužima jokių valdžios postų. Bendruomenę tvarko dvi bendradarbiaujančios šakos: demokratiškai išrinktos tarybos, žinomos vietinių ir nacionalinių dvasinių asamblėjų pavadinimu, ir pasižymėję individualūs tikintieji, vadinami tarptautinio ir žemyninio lygio patarėjais. Visuotiniai Teisingumo Rūmai, kurių būstinė yra Haifoje (Izraelyje), yra aukščiausia bahajų pasaulinei bendruomenei vadovaujanti institucija.
Asamblėjos
Kiekviena bahajų bendruomenė rengia kasmetinius rinkimus, kurių metu devyni individai yra demokratiškai išrenkami į vadinamąją vietinę dvasinę asamblėją. Ši asamblėja yra atsakinga už vadovavimą vietinės bendruomenės reikalams. Išrinktieji nariai neturi nei jokios individualios valdžios prieš kitus bendruomenės narius, nei jokių privilegijų. Nacionaliniu mastu kiekvienoje šalyje nacionalinė dvasinė asamblėja yra išrenkama tokiu pačiu būdu ir yra atsakinga už nacionalinės bendruomenės reikalus. Visuotinius Teisingumo Rūmus kas penkerius metus renka visų nacionalinių dvasinių asamblėjų, kurių šiuo metu pasaulyje yra per 180, nariai.
Renkamos institucijos
- Visuotiniai Teisingumo Rūmai
- Nacionalinės dvasinės asamblėjos
- Vietinės dvasinės asamblėjos
Patarėjų institucija
Sprendžiamąjį balsą turinčių išrinktųjų institucijų sistema papildoma patariamąjį balsą turinčiomis institucijomis. Patarėjus skiria Visuotiniai Teisingumo Rūmai tarptautiniu ir žemyniniu mastu. Regioniniu ir vietiniu mastu patarėjų institucijai padeda pagalbinės tarybos nariai ir jų asistentai. Kartu su nacionalinėmis dvasinėmis asamblėjomis patarėjai yra atsakingi už bahajų tikėjimo mokymo apsaugą ir plėtrą. Visuotiniai Teisingumo Rūmai ir asamblėjos, kaip patariamieji organai, turi visą įstatyminę ir vykdomąją valdžią bendruomenėje, o patarėjai ir pagalbinės tarybos nariai tokios valdžios neturi. Jie, kaip individai, pataria asamblėjoms, bendruomenėms ir individualiems tikintiesiems bei juos paskatina. Patarėjai padeda vystyti dvasinius, intelektualinius ir socialinius bahajų gyvenimo aspektus ir vaidina svarbų vaidmenį drąsinant ir skatinant individualią iniciatyvą, įvairovę bei veiksmų laisvę.
Bahajų rinkimai
Kiekvienas suaugęs narys gali balsuoti ir būti išrinktas tarnauti vietinėje asamblėjoje. Balsuojama slaptai. Nekeliami jokie kandidatai ir nėra jokių rinkiminių kampanijų. Neminimi jokie vardai ir niekas nesiekia postų. Per metus kiekvienas bendruomenės narys nepriklausomai stebi tuos, kurie pasirodo esą „ištikimos, nuoširdžios, patyrusios, gabios ir kompetentingos sielos, vertos narystės“ (Shoghi Effendi, cituojama iš „Baha’i Education“, in „Compilation of Compilations“, Vol. I, p. 317). Bahajų rinkimai – tai dvasinis įvykis. Maldos, atsidavimo ir apmąstymo atmosferoje nariai balsuoja už tuos individus, kuriuose geriausiai dera šios savybės. Į išrinktuosius nėra žiūrima kaip į valdančiuosius. Jie tiesiog yra pakviesti tarnauti bendruomenei.
Pasitarimas bahajų institucijose
Pagrindinis metodas, naudojamas darbui dvasinėse asamblėjose ir kitose bahajų institucijose, yra pasitarimas. Šio sprendimų priėmimo metodo tikslas yra surasti geriausią įmanomą būdą atsakyti į neišspręstus klausimus. Bahajų pasitarimas paprastai prasideda malda siekiant sukurti dvasingą atmosferą ir paprašyti Dievo vadovavimo. Tada nariai čia pat sutaria dėl darbotvarkės. Remiantis visais svarbiais faktais ir ištraukomis iš bahajų raštų, išsamiai ir atvirai aptariama svarstoma tema. Dalyviai mokosi pateikti savo nuomonę, ieškodami tiesos, bet neprimesdami jos kitiems. Kartu jie privalo išreikšti savo nuomonę mandagiai, kantriai, santūriai, neįsižeisdami, jei kiti su jais nesutinka. Galiausiai priimamas bendras sprendimas.
Nariai … susirinkę pasitarti turi elgtis taip, kad tarp jų nekiltų jokio nepalankumo ar nesutarimo. Tą galima pasiekti, kai kiekvienas narys laisvai pareiškia savo nuomonę ir išsako savo argumentus. Jeigu kas nors jam prieštarautų, jis neturėtų įsižeisti, nes tiktai visapusiškai reikalą aptarus galima rasti teisingą išeitį. Žėrinti teisybės kibirkštis įsižiebia tik susikirtus skirtingoms nuomonėms. Jeigu pasitarus išvada bus vienbalsiai priimta, gerai, puiku; bet jeigu, Viešpatie apsaugok, atsirastų nuomonių skirtumas, tada turi lemti balsų dauguma.
Abdul-Bahá, „Selections from the Writings of Abdu’-Baha“, p. 87.
Kad priimtas sprendimas būtų efektyviai įgyvendintas, visi nariai turi priimti jį kaip grupės sprendimą ir visi turi prisidėti prie jo įgyvendinimo. Kai sprendimai yra priimami vieningai, tuos, kurie galbūt nebuvo teisingi, galima greičiau ištaisyti. Reguliarūs bendruomenės susitikimai užtikrina, kad asamblėjos ir bendruomenės nariai nuolat bendrautų tarpusavyje, ypač per Devyniolikos dienų šventę.
Būdingi bahajų administracinės tvarkos bruožai
- Bendruomenei vadovauja nuodugnaus pasitarimo principu išrinktos asamblėjos, o ne individai. Patarėjai ir jų pagalbinės tarybos pataria, skatina ir padeda institucijoms bei individams.
- Joks bahajas negali primesti savo Bahá’u’lláh žodžių supratimo kitiems. Bahajai skaito bahajų raštus savarankiškai, bet dažnai juos studijuoja ir grupėse. Skatinama laisvai keistis idėjomis, kad jie būtų suprantami vis giliau.
- Nepriklausoma iniciatyva, pilietinės atsakomybės jausmas, socialinė, kultūrinė, meninė ir kūrybinė įvairovė yra labai skatintinos ir puoselėjamos savybės bendruomenėje.
- Visuotiniai Teisingumo Rūmai vadovauja pasaulinei bahajų bendruomenei ir ją administruoja. Jie taip pat atsako į klausimus ir sprendžia individualias problemas. Jie įstatymiškai pagrindžia tuos klausimus, kurie nėra aiškiai aptarti šventuosiuose raštuose, ir pasikeitus aplinkybėms turi teisę bei galimybes pataisyti ar atšaukti savo pačių įstatymus. Tokiu būdu bendruomenė gali vieningai reaguoti į naujas galimybes ir pasikeitusias sąlygas.
- Kitaip nei kitų religijų, bahajų tikėjimo administracinės tvarkos principai yra nustatyti paties Įkūrėjo. Todėl bahajai laiko ją ne šiaip gerai apgalvota, žmogaus sudaryta administracine sistema, bet dievišku įsakymu žmonijos šeimos gerovei ir organizuotumui užtikrinti.
Turime būti pasiruošę pripažinti, kad Bahá’u’lláh ne tik pripildė žmoniją naujos gaivinančios Dvasios. Jis ne tik pateikė tam tikrą filosofiją ir suformulavo tam tikrus visuotinius principus, kad ir kokie veiksmingi, pagrįsti ir universalūs jie būtų. Be viso to, Jis, kaip ir po Jo ‘Abdu’l-Bahá, aiškiai ir konkrečiai apibrėžė įstatymus, įsteigė konkrečias institucijas ir nustatė Dieviškosios ekonomijos pagrindus, kurių nebuvo praeities sistemose. Tai būsimos visuomenės modelis, svarbiausias Didžiosios taikos kūrimo įrankis, vienintelis pasaulio suvienijimo ir teisaus bei teisingo valdymo žemėje skelbimo veiksnys.
„Bahá’u’lláh pasaulio tvarka”, 1930 m.